Tientallen duizenden (Nederlandse) fans langs het racecircuit, miljoenen F1 fanaten voor de TV. En dit in een sporttak waar alles om dollars of euro’s draait. De stress voor F1 piloten ligt elk raceweekend extreem hoog. Maar de werkdagen van Max Verstappen zijn niet alleen op de dag van de Grote Prijs goed gevuld. Een overwinning gaat gepaard met een minutieuze voorbereiding tijdens de voorafgaande werkdagen.

Elk Grand Prix weekend in Europa start op donderdagochtend

Wie denkt dat een werkdag van een F1 racepiloot zoals Max Verstappen alleen maar hectisch is tijdens de dag van de race, zal toch zijn mening grondig moeten herzien. Voor een Europese Grand Prix start de voorbereiding op donderdagochtend vernam GP Today nieuws over Max. Voor races buiten Europa begint het voorbereidingsschema al op maandag. Waarom zal je je wellicht afvragen. Maar dat heeft vooral te maken met de tijdzone en de eventuele (tropische) temperaturen. Alles staat dan in het teken van acclimatisatie. Vanaf donderdag wordt het asfalt geïnspecteerd en besproken met de ingenieurs van het Red Bull Team.

De eerste vrije training om tien uur op vrijdag

In onderling overleg met de ingenieurs wordt de racewagen gefinetuned zodat de wagen op zaterdag in de meest optimale omstandigheden de kwalificaties kan rijden. Belangrijk is dat je goede contacten als piloot onderhoudt met alle teamleden. Heikel punt is dat het volledige team voor je door het vuur gaat. Een adempauze in de paddock is erg schaars.

Contractuele verplichtingen nemen heel wat tijd in beslag

Wanneer de eerste officiële trainingen achter de rug zijn volgen de contractuele verplichtingen. Denk maar aan sponsors, journalisten en fans. Om een klein voorbeeld te geven. Voor de Grand Prix in Zandvoort wordt de huidige wereldkampioen op de camping van de fans verwacht. Ook de tv stations eisen de nodige aandacht. Steeds dezelfde vragen beantwoorden kan immers saai en vermoeiend zijn. Maar het hoort nu eenmaal bij het werkschema van een F1 coryfee.

De dag van de race

Alle races worden voorafgegaan door een zogeheten Drivers Parade. Alle F1 piloten struinen in een blitse auto of truck op het asfalt van het circuit rond en wuiven naar de talrijk opgekomen fans. In een ronde van de pits naar de startgrid – ook wel outlap genoemd – kunnen de verschillende systemen nog een keer worden nagecheckt. Tijdens de opwarmronde worden de banden op temperatuur gebracht. Wanneer de rode lichten uitdoven vlak voor de start, bereiken de adrenalinestoten van Max Verstappen een absoluut hoogtepunt. De gemiddelde hartslag gedurende de raceduur schommelt rond de 170 per minuut. Pikant detail: een F1 piloot verliest gemiddeld ongeveer 5 kg lichaamsgewicht tijdens de race.