Hoofdnavigatie van uw website

Hoofdnavigatie van uw website

20 augustus 2013 Augustus 2013 0

Het is het belangrijkste onderdeel van uw website, de navigatie. Mensen zijn vaak geneigd via het hoofdmenu naar de desgewenste pagina te navigeren. Maar hoe beslist u welke pagina’s er wel of niet moeten staan?

Het is om te beginnen aan te raden om in een hoofdmenu niet meer dan 7 kopjes te plaatsen.  Meer dan 7 koppen levert een bezoeker teveel keuzemogelijkheden wat vaak niet ten goede komt.

Mocht u juist een nieuwe website of indeling willen, en dus nog geen bestaande gegevens, vraag dan een aantal personen van buiten de organisatie hoe zij zouden navigeren met behulp van kaarten te sorteren. Maak van iedere grote pagina een kaartje en laat de personen de hoofd- en submenu’s neer leggen.  Vraag tevens om  feedback voor andere benamingen van de categorieen.

Mocht u reeds een website hebben met de nodige analytische gegevens, dan zijn er een aantal andere oplossingen die het eenvoudiger maken voor een goede navigatiebalk.

  1. Heeft een u webshop of andere website waar bezoekers producten kunnen aanschaffen, ga dan na van welke pagina’s de meeste converterende bezoekers af komen. Mocht hier een pagina tussen zitten die in een submenu geplaatst is, kunt u overwegen deze in het hoofdmenu te plaatsen om ook de overige bezoekers direct hier naartoe te sturen.
  2. Gebruik Google Analytics voor het inzichtelijk brengen van uw bezoekersstroom. Hierin ziet u het gehele pad van de bezoekers. Zowel waar ze instappen en waar de bezoekers afhaken.bezoekersstroom
    Daarnaast kunt u dit ook visueel in kaart brengen onder het kopje inhoud en dan te klikken op analyse op pagnia. Hierin ziet u direct het percentage dat via de homepagina doorklikt per onderdeel.

    pagina analyse

  3. De menu volgorde is van groot belang voor het navigeren van bezoekers op uw pagina. Uit een recent onderzoek is gebleken dat de beginpagina’s in het menu en de laatste pagina’s de meeste aandacht trekken van bezoekers. De middelste pagina’s zijn minder belangrijk voor de personen en zullen hierdoor minder aandacht en kliks krijgen.  Daarnaast is de beste positie voor de contact pagina aan het eind. Onderstaand citaat is een quote uit het onderzoek.”Put your most important items at the beginning of the navigation and the least important items in the middle. “Contact” should be the last item on the list, putting it at the far right in top-level horizontal navigation, a standard location.”
  4. Daarnaast is de schrijfwijze van de menu’s essentieel voor het doel dat u wilt bereiken. Er zijn 3 mogelijkheden om uw website te positioneren.
    • CategorieDe meest voor de hand liggende keuze is de menu’s baseren op categorie. Het is een indeling in de verschillende onderdelen van uw website.
    • ActieWebsites als banken zijn vaak actiegericht. Ze hebben koppen als lenen of investeren. Het is alleen bedoelt voor sites die op een actie van de consument doelen en niet gericht zijn op informatie.
    • DoelgroepAutomotive websites hebben vaak een gesplitste navigatie. Bent u particulier of zakelijk aan het navigeren. Deze websites hebben vaak direct een nadeel door dat de bezoekers zich in een hokje moeten kunnen plaatsen. Mochten zij dit niet direct kunnen, dan haken de bezoekers vaak af.

Of u nu een website inricht op basis van categorie, actie of doelgroep, u moet altijd de zoekmachine optimalisatie in gedachte houden. Google hecht veel waarde aan het hoofdmenu van uw website en de onderliggende pagina’s. Probeer dus de pagina’s zo te formuleren waar mensen in Google ook daadwerkelijk op zullen zoeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *