9 optimalisatie tips voor email marketing

9 optimalisatie tips voor email marketing

14 augustus 2013 Augustus 2013 0

Wanneer u email inzet voor marketing doeleinden, wilt u hier een hoge respons mee behalen. Wat zijn de ‘keyfactors’ voor een goede email naar uw klant? Wanneer zijn mensen eerder bereid om een mail te openen en daadwerkelijk door te klikken? Hieronder staan 9 factoren die van belang zijn voor de ‘click through’ van uw emails.

1. Het onderwerp
Het eerste dat een persoon ziet wanneer ze in hun inbox kijken is het onderwerp van een email. Probeer de aandacht te trekken door een uitnodigende tekst te plaatsen. Een onderwerp als ”Hogere conversie met deze 4 simpele stappen” werkt beter dan ”Informatie over conversie optimalisatie”. Daarnaast zorgt een persoonlijke benadering voor een hogere CTR wanneer u de mogelijkheid heeft om het bedrijf in het onderwerp te vermelden.

2. De afzender
Naast het onderwerp is ook de afzender een van de eerste factoren waardoor iemand besluit de mail te openen of niet. Bedenk vooraf goed of u iedere keer dezelfde naam gebruikt. Wanneer u als afzender een medewerker gebruikt in plaats van uw info mail, zal dit persoonlijker overkomen en dus meer CTR genereren. Daarnaast kunt u A/B testen met verschillende afzenders om te kijken welke het meeste resultaat zal behalen.

3. Personalisatie 
In het vorige punt hadden we dit al aangestipt, personalisatie. Uit een onderzoek is gebleken dat 4 van de 10 emails door mensen als spam worden gezien, wanneer deze niet persoonlijk zijn weergegeven. Het beste is om te laten zien dat u iets van de klant weet. Uiteraard moet u de privacy niet in het geding brengen, maar de branche of stad noemen waarin iemand werkzaam is, geeft al vertrouwen.

4. De body tekst
De email moet van zelfsprekend goede teksten bevatten, het moet echter ook op elkaar aansluiten en een goed verhaal vormen. Het moet er niet alleen goed uitzien, het moet ook nieuwsgierigheid opwekken en duidelijk staan weergegeven. Gebruik bullet points en schrijf niet een heel boekwerk in je email.

5. De afbeelding
Een afbeelding trekt direct de aandacht van een persoon. Let er dus goed op welk plaatje u gebruikt en of het uitnodigend is om op de link te klikken. Een A/B test met andere afbeeldingen zal veel verschillende resultaten opleveren. Gebruik, wanneer mogelijk, geen standaard foto’s. Gaat u een ebook aanbieden, maak dan een uitnodigende foto van het ebook en een download knop.

6. Call-to-action
Call-to-action is een van de belangrijkste factoren bij een email. De lezers moeten ergens op klikken om op de website komen of bijvoorbeeld een boek downloaden. De afbeelding uit het vorige punt speelt hierbij een belangrijke rol. De gehele email moet draaien om die ene knop of link en moet direct te zien zijn in de email. Bedenk hierbij dat een call-to-action boven de ‘vouw’ van de email moet staan. Plaats daarnaast in de tekst een aantal links die verwijzen naar dezelfde landingspagina als de call-to-action knop. Hierdoor heeft een email meer kans van slagen op het behalen van veel doorkliks.

7. Social media links 
Iedere marketeer wilt graag de content gratis wordt gedeeld door andere gebruikers. Wanneer u social media links in de email toevoegt, hebben lezers de mogelijkheid de email of actie te delen. Dit is uiteraard goed voor het verkrijgen van verkeer naar uw website maar ook voor het genereren van meer leads.

8. Uitschrijf link
Volgens de wetgeving is het verboden om geen uitschrijf link toe te voegen van emails. Daarnaast wilt u alleen emails sturen naar personen die geinteresseerd zijn. Wanneer iemand zich niet kan uitschrijven wekt dit irritatie op. Hierdoor krijgt u ook een beter inzicht in de echte leads doordat de CTR niet zal worden beinvloed.

9. Mobiele optimalisatie
Iedereen bekijkt zijn of haar email wel eens via de telefoon. Wanneer u de optimalisatie voor mobiele apparaten niet meeneemt, zal dit negatieve resultaten opleveren. Mensen kunnen de email niet goed openen of de afbeeldingen worden niet goed weergegeven. Maak de email dus geoptimaliseerd voor mobiele apparaten zoals telefoons en tablets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *